De firma A. Nab in Hengelo (Gld.) heeft een multifunctionele MAN in gebruik genomen die het eventueel leegrijden of rijden met doodgewicht tot een minimum beperkt. Dit voertuig is naast een krachtige 44 TM Palfinger autolaadkraan type PK 44002 met eindloze zwenk voorzien van een HTS containersysteem. Om dit containersysteem is een vloer met afneembare rongen en borden geplaatst die onder de vloer op te bergen zijn. Aan de achterzijde kan een laadbakverlengdeel worden geplaatst die bij gebruik van de containerinstallatie zijn plaats vindt tegen de voorzijde van de wipkar.
Hierdoor wordt het mogelijk om in 1 rit een container weg te brengen of op te halen en als heen- of terugvracht pallets of bijvoorbeeld bigbags te laden. Dit voorkomt leegritten (en CO2 uitstoot) als gevolg van het feit dat er anders een extra laadvloer of container meegenomen moet worden, wat bij een volle combinatie vrijwel onmogelijk is.
Sinds enige weken heeft Bullée in Breedenbroek een zeer speciale MAN in gebruik genomen. Om de auto multifunctioneel inzetbaar te maken en ook maximaal van het toegestane maximale laadvermogen gebruikt te maken is deze auto voorzien van een afneembare Palfinger PK 15500 autolaadkraan met hoosta en radiografische afstandbediening. Door een speciaal ontwikkeld snelwisselsysteem is het mogelijk om in enkele minuten de kraan volledig af te nemen.
Het HTS containersysteem is met enkele handeling hydraulisch te verlengen aan de voorzijde zodat langere containers zonder problemen kunnen worden vervoerd. Hierdoor ontstaat er bij afgenomen kraan zowel meer laadlengte als meer laadvermogen. Tevens is de auto voorzien van een op afstandbedienbare luchtvergrendelde stootbalk zodat ook bij overstekende containers de verkeersveiligheid niet in het geding is. De auto is tevens ruim voorzien van bergruimte in de vorm van RVS-kisten en mogelijkheid tot meenemen van hulpstukken om de werkzaamheden zo arbo-vriendelijk mogelijk te maken.
Van Lambalgen Transport in Wekerom heeft inmiddels een zeer speciale dieplader in gebruik genomen. De oplegger is specifiek ontworpen voor stacaravanvervoer maar kan ook ingezet worden voor andere soorten van (zwaar) transport.
Het gehele (uitschuifbare) diepbed kan op de vloerhoogte van het assenstel gezet worden zodat uit een dieplader een semi-dieplader ontstaat. Hierdoor kunnen stacaravans op de meest eenvoudige wijze geladen worden. Door het diepbed weer te laten zakken tot een bodemvrijheid van 10 cm is de totale beladen hoogte tot een minimum gereduceerd. Zie ook de uitgebreidere omschrijving bij de specials. Wij feliciteren Van Lambalgen met hun nieuwe multifunctionele dieplader.
Voor Geverinck Bronbemaling in Eibergen is meegedacht in een stukje maatwerk gereedschap. Opgebouw voor hen is een platte laadbak met hierachter een Palfinger PK 23002 autolaadkraan. Op deze platte laadbak kan een RVS watertank gezet worden die al in het bezit was van Geverinck en passend is op de bestaande auto, maar ook op de nieuwe auto past. Hierbij waren wat chassiswijzigingen benodigd i.v.m. Ad-blue tanks e.d.
Om de waterslang benodigd bij het boren van bronnen op een zo arbo-vriendelijk mogelijke manier bij de boorplaats te krijgen is door LAKO een hydraulisch aangedreven slanghaspel geconstrueerd voor de 2,5" waterslangen. Deze beweegt mee met het in- uitschuiven van de autolaadkraan. Door de slang m.b.v. de haspel en hulpstukken vast aan de kraan te koppelen is het niet meer nodig met losse slangen in de weer te gaan.
De als eerste in 2009 afgeleverde aanhangwagen betreft een lage 3-assige aanhangwagen voor de firma Van Schijndel in Geffen. De zeer lage aanhangwagen (75 cm beladen vloerhoogte) heeft een maximaal toegelaten gewicht van 21.000 kg (3x 7.000 kg). Deze is te gebruiken als platte aanhangwagen voor allerhande bouwmaterialen maar ook als containeraanhangwagen voor het transport van HTS afzetcontainers en bijvoorbeeld grote bouwketen. Om deze op een zo eenvoudig mogelijke wijze te vervoeren is de aanhangwagen voorzien van een containergoot met looprollen. Wij wensen de firma Van Schijdel veel succes met hun nieuwe aanwinst!
Onlangs heeft Kuppens Kunststoffen en Aluminium B.V. in Wehl een nieuwe Scania R500 bakwagen in gebruik genomen. Dit voertuig is door LAKO voorzien van een zo laag mogelijk opgebouwde open laadbak met een Palfinger PK 44002 autolaadkraan met een hefcapaciteit van 44 tonmeter. Om het voertuig met kraan optimaal in te kunnen zetten is de kraan tevens voorzien van een 2,5 tons hijslier.
Uiteraard is ook dit voertuig weer goed voorzien van RVS bergisten en daarnaast is tevens een kogelkoppeling gemonteerd.
Ook J. Wessels & Zn. Transport in Vriezenveen mag zich sinds deze zomer eigenaar noemen van een door LAKO opgebouwde Palfinger PK 85002 (85 tonmeter) autolaadkraan. Deze kraan is opgebouwd op een speciaal MAN chassis met drie gestuurde assen en een tweetal aangedreven assen, waarvan de 2e vooras hydrostatisch aangedreven is. Door een uitgekiend hulpraam in combinatie met een lage bandenmaat heeft de trekker een belaste schotelhoogte van slechts 120 cm, ondanks de gemonteerde kraan.
Door middel van de extra gemonteerde Fly-Jib heeft de autolaadkraan een maximale vlucht van maar liefst 27 meter, waarbij nog een kleine 1400 kg gehesen kan worden. Om het voertuig optimaal voor hijswerkzaamheden te kunnen inzetten is de kraan voorzien van een 2,5 tons hijslier en kan de trekker voorzien worden van een ballastbak. Tevens is de trekker voorzien van een vangmuilkoppeling aan de achterzijde waardoor deze in combinatie met de ballastbak kan worden ingezet als bakwagen. Door LAKO is optimaal gebruikt gemaakt van de beschikbare ruimte op en aan het chassis zodat ook bij een dergelijke korte 4-assige trekker voldoende bergruimte in de vorm RVS kisten beschikbaar is.
Allround Houtvezelbedrijf heeft een tweede lichtgewicht containeraanhangwagen afgeleverd gekregen. Door toepassing van hoogsterkte staal (domex 700) is het eigengewicht t.o.v. de conventionele aanhangwagens met 20% gereduceerd!
Deze aanhangwagen is tevens voorzien van de inmiddels verplichte lijn(- en contour)markering en een tweetal achteruitrijlampen zoals voorgeschreven in de nieuwe verlichtingsrichtlijn ECE 48.
Aan Heerbaart in Hengelo (O) is een MAN afgeleverd die voorzien is van een gecombineerd kabel- en portaalarm containersysteem. Hiermee is het voertuig multifinctioneel inzetbaar.
Daarnaast is dit voorjaar nog een tweede kabelcontainerinstallatie afgeleverd aan Heertbaart die opgebouwd is op een MAN 8x6 met drie achterassen.
Inmiddels heeft Dijkstra Fourage in Kolham de 12e voor hen gebouwde LAKO Low-deck fourage-aanhangwagen geleverd kregen. Ook de bijbehorende motorwagen is door LAKO voorzien van een passende opbouw. Zowel de motorwagen als de aanhangwagen zijn voorzien van een uitschuifdeel zodat de maximale hoeveelheid hooi of stro in 1 rit vervoerd kan worden. Aan de bestuurderskant is de combinatie rijkelijk voorzien van RVS bergkisten.
Dat de firma Dijkstra content is met het LAKO product blijkt wel uit het feit dat de volgende combinatie alweer in de "steigers" staat, en in de 2e helft van het jaar geleverd gaat worden.
Door de firma Hokra is een LAKO houtoplegger in gebruik genomen waarop in het midden van de oplegger een Epsilon houtkraan is geplaats. Deze kraan (E90L) is voorzien van een gesloten hefbare cabine en Joystick besturing. Hierdoor is het laden van hout bij alle weersomstandigheden een prettige aangelegenheid.
Om de oplegger zo licht mogelijk te houden zijn de langsliggers uitgevoerd in Domex 700 en is de oplegger voorzien van aluminium wielen. Zoals het LAKO betaamd zijn er, ondanks het gewicht, geen concessies gedaan aan de degelijkheid. Om de wendbaarheid van de oplegger te vergroten is de laatste as door middel van een stang gestuurd. Voorop de oplegger is een degelijk (uitneembaar en verplaatsbaar) kopschot geplaatst die het mogelijk maakt om flexibel met houtlengtes om te gaan. Door de uitgekiende plaatsing van de kraan, is het mogelijk 5 klampen hout van 2,55 meter te transporteren.
Onlangs is aan de firma Van der Wiel in Drachten een Volvo FH met houtlaadbak en autolaadkraan afgeleverd. Het kopschot van deze laadbak is voorzien van een ladingszekeringscertifikaat volgens de DIN 12642 code XL norm. Dit houdt in dat de ladingzekering in Duitsland gewaarborgd is. Voor LAKO is dit inmiddels het tweede ladingszekeringscertifikaat na het certifikaat voor onze containeraanhangwagens.
Natuurlijk is ook hier een Epsilon houtkraan geplaatst van het type E110Z, in combinatie met een Hultdins SG520 houtgrijper. De laadbak is voorzien van speciale aluminium rongen die tegen draaien geborgd zijn. Tevens is de auto voorzien van extra bergruimte in de vorm van RVS gereedschapkisten.
Van Dam Verhuizingen in Terborg heeft speciaal voor transport en opslag van inboedels een speciale lage aanhangwagen in gebruik genomen. Deze aanhangwagen zal worden ingezet voor het vervoer van inboedels in 20ft zeecontainers. Om deze eenvoudig te kunnen beladen is door LAKO een lage 20 tons schamelaanhangwagen ontwikkeld met een rijhoogte van 95 cm.
Het voertuig is verder voorzien van een uitschuifbare triangel en een uitschuifbare stootbalk zodat deze ook te gebruiken is voor standaard BDF-wissellaadbakken. Tevens is er voorzien in een bergruimte d.m.v. een RVS gereedschapkist en een afneembaar bordes aan de achterzijde om de zeecontainers op verantwoorde wijze te kunnen beladen.
De firma Groot Zevert loon- en grondverzetbedrijf uit Beltrum heeft een nieuwe 36 m3 RVS-tank voor het transport van mest en slib in gebruik genomen. Deze tank is vlak uitgevoerd i.v.m. het rijden in Duitsland. Hierdoor is het mogelijk om in Duitsland meer te laden met de tank zonder dat er een overschrijding van de aslasten plaats vindt.
De firma Reef Infrabeheer is de eigenaar geworden van een nieuwe 4-assige dieplader aanhangwagen. Deze aanhanger heeft een zo laag mogelijke vloerhoogte en een technisch totaalgewicht van 40 ton.
Verder is deze uitgevoerd met uitklapbare verbredingsdelen en hydraulische oprijbruggen. Deze oprijbruggen zijn in breedteverstelbaar, waarbij ze zover kunnen schuiven dat ze in het midden vrijwel tegen elkaar aan liggen en aan de buitenzijde tot 20 cm aan weerszijden uit kunnen steken.
De op de Carrosserie Vakdagen Hardenberg gepresenteerde DAF CF85 met Palfinger PK 85002 autolaadkraan is inmiddels afgeleverd aan Jos Tolkamp Speciaal Transport in Aalten. De kraan is voorzien van een fly-jib waardoor de totale rijkweidte zo'n 30 meter is. Hierdoor is de kraan zeer geschikt voor de meest uiteenlopende hijsklussen.
Om het voertuig multifunctioneel inzetbaar te maken, is ruim voorzien in opbergmogelijkheden voor allerlei hijsgereedschappen. De DAF is verder voorzien van een afneembare schuifschotel en een tweetal vangmuilkoppelingen zodat deze zowel opleggers als normale aanhangwagens en middenasaanhangwagens kan voortbewegen.
Al met al een zeer compleet voertuig voor alle mogelijke hijs- en transportklussen!
LAKO Wegtransportmiddelen B.V.
Kiefteweg 84
7151 NS Eibergen (Gld)