Onlangs heeft Beulink in Nieuw-Weerdinge een tweetal identieke mesttankopleggers in gebruik genomen. Uiteraard zijn ook deze tankopleggers volledig op klantspecificatie gebouwd, wat bijvoorbeeld te zien is aan de toegepaste verlichting en de plaatsing van de 6m3 mestpomp en de diverse appendages. De opleggers zijn voorzien van een weegsysteem op de luchtbalgen om overbelading in de hand te houden.
Uiteraard zijn ook deze opleggers voorzien van het sublieme Lako B11 besturingssysteem met slechts 4 draaipunten, waarbij de praktijk inmiddels heeft uitgewezen dat bandenprestaties tot 400.000 km geen uitzondering zijn!
Pieffers Kasfundatie B.V. uit Hoek van Holland nam recentelijk de hieronder afgebeelde semi-dieplader in gebruik. Vanwege de wendbaarheid zijn de laatste twee assen van de oplegger gedwongen gestuurd m.b.v. Lako stangenbesturing. Om de oplegger makkelijk te kunnen beladen met zeer hoge lading is het dak uitgevoerd met een hydro-pneumatisch hefdak waarbij de linker- en de rechterzijde eventueel apart te bedienen zijn waardoor niet altijd de schuifzeilen aan beide zijden geopend hoeven worden. Hierdoor is zelfs bij het laden eventuele kwetsbare lading maximaal beschermd.
Omdat Pieffers, vanwege hevige concurentie op de binnenlandse markt, bezig is zijn werkterrein te verleggen naar het buitenland, besloot hij tot aanschaf van deze schuifzeilgesloten oplegger. Deze is bijna 4 ton lichter dan zijn vorige oplegger en biedt tevens optimaal bescherming aan zijn machines, gereedschappen en materialen.
De op de Carrosserie Vakdagen Hardenberg 2010 gepresenteerde multifunctionele MAN is inmiddels afgeleverd aan TCU in Ulft. Zoals ook al in het nieuws van Hardenberg vermeld is deze auto voorzien van een afneembaar Transcom kettingsysteem en een schotel.
Als containerauto wordt het 30-tons Transcom containersysteem gemonteerd. Aan de achterzijde is de auto voorzien van een vangmuilkoppeling en een hydraulisch te bedienen schaarbumper met een slag van 1 meter zodat ook lange afzetcontainers veilig te vervoeren zijn. Om de auto ook als kraanwagen in te kunnen zetten is deze tevens voorzien van een Palfinger-Epsilon kipper kraan die, bij gemonteerde knijperbak, binnen de voertuigbreedte op te vouwen is.
Als de auto als trekker ingezet moet gaan worden kan het containersysteem binnen 10 minuten gewisseld worden tegen een schotel. Deze schotel is voorzien van een verwisselbaar hartstuk (2" en 3,5") zodat zowel normale opleggers als zware diepladers getrokken kunnen worden. Om maximaal gebruik te kunnen maken van de trekker is de schotel op een schuifframe gemonteerd, waarbij dit frame op 2 verschillende plaatsen op het chassis gemonteerd kan worden. Hierdoor kan de schotel in totaal zo'n 1500 mm in lengterichting verschoven worden en is het dus mogelijk om met zware diepladers de maximaal toegestane aslasten volledig uit te nutten (schotel ver naar voren) of om een oplegger met een korte staartstraal aan te koppelen (schotel ver naar achteren) bijvoorbeeld een kiepoplegger of een city-trailer.
Ook op de komende Carrosserie Vakdagen in Hardenberg zult U LAKO Wegtransportmiddelen aantreffen. Van 20 tot en met 22 april aanstaande zullen wij U weer een fraai staaltje speciaalbouw tonen. Op de langste stand van de beurs (ruim 32 meter !) treft U een speciale dieplader voor het transport van Chalets.
Kort geleden is door Heinhuis Auto- en Metaalrecycling in Eibergen t.b.v. van Duitse vestiging Stadlohner Recycling het allereerste Palfinger Palift Portaalarmsysteem op Nederlandse bodem afgeleverd. Het betreft hier een op een DAF CF opgebouwd 14 tons systeem voorzien van telescooparmen en een radiografische afstandbediening. Het voertuig wordt inmiddels volop ingezet.
LAKO Wegtransportmiddelen B.V.
Kiefteweg 84
7151 NS Eibergen (Gld)